Operátoři se pořád snaží o vlastní internetové aplikace a pořád se jim to nedaří. A na rozdíl od nás se jim to ani nikdy nepodaří. Talmon Marco, zakladatel a šéf populární aplikace na volání a posílání zpráv Viber, si na loňském světovém mobilním kongresu nebral s okolostojícími šéfy největších telekomunikačních skupin žádné servítky. V pondělí mu dala za pravdu japonská internetová skupina Rakuten, když od něj Viber koupila za 900 milionů dolarů. A po tomto týdnu bude operátory opravdu bolet hlava.

Až příští pondělí v šest večer vystoupí na stejném pódiu v barcelonském kongresovém centru Mark Zuckerberg, bude díky akvizici WhatsApp mluvit za největšího operátora na světě. Alespoň co se týče textových zpráv. Přes aplikaci, za kterou Facebook zaplatí částku odpovídající třetině českého státního rozpočtu, lidé pošlou už stejné množství zpráv, jako všichni operátoři dohromady přenesou SMS. Více než 15 miliard denně.

Právě ztráta příjmů z SMS je pro operátory velká rána a dlouhodobě důvod, proč nemají internetové firmy jako Viber a WhatsApp právě v lásce. “Váš obchodní model je: vy investujte, my shrábneme zisk,” shrnul to loni tehdejší šéf Deutsche Telekom René Obermann. Právě volání a zprávy přes internet přinutily operátory odpovědět zavedením neomezených tarifů a snahou přenést těžiště příjmů do mobilního připojení k internetu.

A Facebook jim v tom byl dosud jedním z hlavních spojenců – díky jeho oblibě se dařilo stále více lidí přesvědčit, aby si internet v mobilu zaplatili. Například česká Telefónica zavedla zvláštní tarif jen pro připojení na největší světovou sociální síť. Jenže ta se jim teď stává jedním z hlavních konkurentů. Jak poznamenal analytik Dean Bubbley, “způsobí to trochu šok mezi operátory, kteří mají Facebook rádi, ale zároveň sledují, jak jim WhatsApp vymazal příjmy z SMS”.

Jahody v čokoládě za 19 miliard

Zuckerberg oba zakladatele WhatsApp dlouho zná. S jedním z nich, původem Ukrajincem Janem Koumem, se poprvé potkali na hodinu a půl trvající kávě na jaře 2012 a zprávy o námluvách prosákly na podzim téhož roku. Aktuální dohoda ale padla v rekordním čase během minulého týdne. Na večeři 9. února dostal Koum formální nabídku. Vzal si několik dnů na rozmyšlenou a navštívil Zuckerberga nečekaně doma, když večeřel s manželkou Priscillou Chan. Následně spolu oba muži snědli její valentýnskou bonboniéru z jahod zalitých čokoládou a dohodli šestý největší technologický obchod historie.

Základní otázka, která se honí hlavou většině internetu i analytikům na včerejším konferenčním hovoru s vedením Facebooku, ale zní, co bude s WhatsApp dále, a hlavně jestli má vůbec cenu 19 miliard dolarů? Tedy více, než je dnes hodnota Sony. Nebo jak v narážce na nedávnou akvizici start-upu Nest Googlem poznamenal ekonom Joshua Gans: “To je opravdu hodně termostatů.”

Astronomická částka odpovídá dvěma třetinám tržní kapitalizace Twitteru. Na druhou stranu má WhatsApp dvakrát tolik aktivních uživatelů. Facebook si ke své jeden a čtvrt miliardě může přidat dalších téměř půl miliardy lidí a prý má s milionem nových uživatelů denně WhatsApp nakročeno k vlastní miliardě. I když řada z nich se bude při používání služeb překrývat. Finanční ředitel Facebooku David Ebersmann také řekl analytikům, že uživatelé pro ně byli hlavní při stanovení kupní ceny.

V přepočtu na jednoho uživatele WhatsApp vychází částka na přibližně 40 dolarů. Microsoft v porovnání s tím zaplatil za jednoho uživatele při osmiapůlmiliardové akvizici Skypu o deset dolarů více. Jenže Skype už měl tehdy miliardu dolarů příjmů a především Facebook dnes na jednom svém uživateli vydělá ročně jen něco málo přes šest dolarů, a to především na reklamě. WhatsApp je po uplynutí zkušební verze placená aplikace, což Facebook nikdy nenabízel.

Podle Zuckerberga ale není reklama “vhodný způsob, jak vydělávat na komunikačních aplikacích”, a WhatsApp má také zatím zůstat samostatný, podobně jako loni koupený Instagram. Ebersmann zdůraznil, že na 1,5 miliardy chytrých telefonů je psaní zpráv hlavní činností a SMS stále operátorům vynášejí 100 miliard dolarů ročně. “Je to hodnotná služba a lidé jsou za ni ochotni platit,” řekl.

Facebook jako komunikační síť

Podle některých analytiků platí Facebook za to, že – na rozdíl od Googlu, Applu a Microsoftu – nemá vlastní operační systém. Snaží se proto nabízet základní služby a aplikace napříč všemi platformami. Jeho aplikace Phone jako jakási nadstavba na Android neuspěla, akvizice Instagramu nebo právě WhatsApp mají portfolio vhodně rozšířit.

Zuckerbergova snaha cílit na mobilní a komunikační byznys je ale dlouhodobá. Při nedávném desetiletém výročí firmy formuloval svou vizi tak, že chce “pomoci propojit celý svět”. Proslavil se také několika ne právě úspěšnými službami, kdy dokonce prohlásil, že posílání facebookových zpráv “nahradí e-mail”.

Facebook sám přitom už komunikační platformou svého druhu vlastně dávno je. Lidé komunikují statusy, komentáři, sdílením článků, obrázků, hudby a videa. Na chat zase používají Messenger, který by i jako aplikace měl zatím zůstat oddělen od WhatsApp, který tak dobře zapadne do Zuckerbergova komunikačního portfolia. Díky sedmdesátiprocentní věrnosti uživatelů, kteří aplikaci používají každý den, ještě zvýší sepětí s mobily, na kterých má Facebook 945 milionů uživatelů a více než polovinu příjmů. Navíc se integruje do systému telefonu i s kontakty na všechny “přátele”.

Pokud navíc WhatsApp přinese další zdroj příjmů vedle reklamy, na které je dnes firma závislá, rozhodně to nebude vadit. Facebook Messenger navíc dávno nabízí i volání, které může rychle nabídnout i WhatsApp, a s rozvojem pokrytí rychlých datových sítí 4G/LTE mu nic nebrání ukousnout další kus ze zmenšujícího se operátorského koláče. Podobné služby už nabízejí i ostatní internetoví konkurenti, Facebook jim ale s WhatsApp v této oblasti výrazně utekl a stal se hlavním konkurentem tradičních telekomunikačních firem.